Te Papa, een Põwhiri ceremonie en een weekend op het water

12 maart 2019 - Waikanae, Nieuw-Zeeland

Lieve lezers,

Sinds mijn vorige update hebben we in het mooie Nieuw Zeeland weer een hoop meegemaakt. Zet je vast schrap, want ik verwacht dat dit een lang verhaal gaat worden. Vorig weekend zijn we nog naar Wellington geweest voor een bezoekje aan het Te Papa museum. We hebben geparkeerd op ons vertrouwde plekje onder het stadion, en na een mooie wandeling langs de boulevard van Wellington kwamen we aan bij het enorme gebouw van Te Papa. Meteen werd het duidelijk dat het erg druk was. Het gebouw bestond uit 6 verdiepingen, waarbij iedere verdieping een bepaald thema had. Op de eerste verdieping was een expositie over de eerste wereldoorlog, maar de rij hiervoor was zo lang dat we die maar over hebben geslagen. De volgende verdieping stond in het teken van Nieuw Zeeland zelf. Hier werd verteld over de verschillende dieren, de natuur en de bewoners. Er was ontzettend veel te zien, maar nog veel meer te lezen. Bij ieder object hing een enorme lap tekst met informatie, en al snel merkte ik dat ik die tekst over sloeg omdat het simpelweg te veel was. Nog een trap omhoog stond alles in het teken van vluchtelingen, en nog een verdieping hoger ging het over de maori's. Ze hadden een wharenui (heilig huis van de verschillende families binnen een stam) en verschillende kano's die gebruikt werden voor oorlogen. Ook werd er verteld over de klederdracht, kunst en gebruiken van deze cultuur. Op de weg terug naar beneden was de ergste drukte voorbij, en konden we zo naar binnen lopen bij de expositie over de eerste wereldoorlog. Gelijk toen we naar binnen kwamen stond daar een enorm levensecht beeld van een soldaat. Van de haartjes op zijn arm tot de zweetdruppels op zijn voorhoofd was hij tot in detail gemaakt. . De expositie ging over hoe de oorlog is geweest voor de Nieuw Zeelanders, en hoe zij hebben bijgedragen. Ik vond het interessant en indrukwekkend om de geschiedenis van een ander standpunt te bekijken. Dit was denk ik mijn favoriete deel van het museum. Om af te sluiten hebben we in Wellington nog een hapje gegeten voordat we weer naar huis reden.

Tijdens de stagedagen heb ik steeds meer lessen gegeven. Zo ben ik met een groep meiden uit jaar 8 een project gestart waarbij ze een enorme muurschildering gaan maken om achter te laten als ze weg gaan. Het idee is om de inheemse vogels en planten uit Nieuw Zeeland centraal te stellen in deze muurschilderingen. Voor inspiratie zijn we gaan kijken naar de muurschilderingen die al op school hangen. De muurschildering die de kinderen gaan maken wordt net zo groot.

IMG_8376

Behalve dit project geef ik ook de literatuurlessen aan klas 24. Op het moment zijn we bezig met poëzie en gedichten. Als introductie op dit thema heeft de klas samen een groot gedicht geschreven over de kleur blauw. Alle kinderen schreven een zin en samen vormde dit een gedicht. Op de foto's is te zien hoe de kinderen hun zinnen herordenen om het beste gedicht te maken. Een leuke activiteit, en mooi om te zien hoe veel deze kinderen al kunnen en weten.

IMG_8418

IMG_8416

Ik heb het al eerder gehad over hoe hier op school veel aandacht wordt besteed aan je persoonlijke gezondheid en sociaal vermogen. Ik heb nu ook zelf rust momentjes met de kinderen gedaan om bijvoorbeeld na een actieve gymles weer rustig te worden. Ik merk dat dit voor heel veel kinderen erg goed werkt, en ik zou dit in Nederland ook wel willen gaan doen. Die 5 minuutjes rust zorgen voor een hele andere sfeer in de klas. Het hoeft niet lang te duren, maar het verschil is enorm!

IMG_8409

Halverwege de week begonnen we na te denken over de plannen voor het aankomende weekend. Omdat het weer in Waikanae en Paraparaumu niet al te best zou worden wilden we er graag op uit. Ook hadden we nu 4 dagen weekend in plaats van 3, omdat we de week daarop van dinsdag tot vrijdag naar school zouden gaan (i.v.m. het schooluitje naar Kapiti eiland op vrijdag). Nadat we wat tips hadden gekregen van verschillende leerkrachten hebben we besloten om een paar dagen naar Taupo te gaan. Dit is een stad in het midden van het Noordereiland, aan het gelijknamige meer Lake Taupo. Op onze zelfstudie dag hebben we een hostel geboekt en wat leuke activiteiten voor in het weekend, en het weer zou daar een stuk beter worden dan dat het thuis zou zijn.

Lisanne en ik waren door Diane (Lisanne's mentor) uitgenodigd om op vrijdag een Põwhiri ceremonie bij te wonen die vrijdag plaats zou vinden op school. Een afgevaardigde die de Maori cultuur vertegenwoordigd in het ministerie van Nieuw Zeeland kwam op school om een gesprek te voeren met Bruce over de Te Reo Maori lessen die hier gegeven worden. Om hem te onthalen hadden de kinderen van jaar 1 tot 4 verschillende liederen en een Haka geoefend. Helaas gooide het slechte weer roet in het eten. Het regende pijpenstelen vrijdagochtend, waardoor de ceremonie niet buiten plaats kon vinden. Daarom moest er uitgeweken worden naar de centrale hal van de school, maar hier passen geen 250 kinderen in. Daarom werd de Kapa Haka groep, bestaande uit jaar 7 en 8 kinderen, ondersteund door 7 kinderen uit iedere andere klas van jaar 1 t/m 4 gevraagd om de ceremonie uit te voeren. In totaal waren dit zo'n 60 kinderen.

De ceremonie begon met een vrouwelijke oudere (nu uitgevoerd door een meisje uit jaar 8) die het bezoek onthaalt. Ze creëert een soort heilige omgeving voor de bezoekers om veilig aan te komen. Nu wordt er een Haka uitgevoerd, voornamelijk door de mannen, maar de vrouwen doen ook mee. De Haka onthaalt de bezoekers, en stelt voor dat de boot van de bezoekers naar het land wordt getrokken. Ze worden begroet door alle 'belangrijke mensen' doormiddel van een hongi. Het voorhoofd en de neus worden tegen elkaar gedrukt als een begroeting. Nu werd door iedereen een Heare Mai gezongen, waarmee ze de gasten welkom heetten. Hierop volgden er verschillende speeches, door beide kanten. De gasten zongen een lied als dank voor het onthaal en als afsluiting werd het schoollied van Kenakena gezongen. Tijdens morning tea was er gezorgd voor een hoop eten. Voordat er gegeten mocht worden moest het eten eerst gezegend worden door Bruce als het schoolhoofd.

Nu het zaterdag was begon onze reis naar Taupo, vanuit ons huis in Waikanae was dit een reis van ongeveer 4 uur. We waren op tijd weg gegaan, dus nadat we aan kwamen bij ons hostel hier hadden we tijd om even bij te komen. We hadden een kleine slaapkamer met twee bedden. Er was een grote gedeelde woonkamer en keuken en een aantal wc's en douches. Buiten lagen zitzakken en en daarna nog op onderzoek uit te gaan. We zijn naar Huka Falls gereden, een waterval vlakbij de stad. Het was al richting het einde van de dag, maar nog steeds stonden er bussen met toeristen om de waterval te bekijken.

IMG_6899

De volgende dag hadden we een zeiltocht gepland staan halverwege de middag. Omdat we daarvoor dus nog een halve dag de tijd hadden besloten we om een stukje te wandelen. Dichtbij Huka Falls is een plek genaamd Craters of the moon. In dit vulkanische gebied is de grond zo heet dat er constant hete stoom uit de grond komt. Soms exploderen deze gebieden, waardoor er grote kraters ontstaan.

IMG_6928IMG_6935IMG_6943

Over een pad van vlonders hebben we een wandeling gemaakt door dit gebied, je kon de zwavel op sommige plekken goed ruiken, en als de wind even op kwam zetten voelde je de warme lucht goed om je heen. Na een wandeling van 45 minuten klommen we naar de top van een berg om hier het uitzicht te bewonderen over het vulkanische gebied. Zeker een bijzondere ervaring!

Nadat we even terug waren in ons appartement om wat andere kleren aan te doen voor op de boot zijn we naar de de haven gelopen waar de boot op ons lag te wachten. Er zaten al een aantal andere mensen te wachten voordat we aan kwamen lopen. Duitsers, Britten, Polen en Kiwi's waren een aantal andere nationaliteiten tijdens deze trip. De boot zelf was een redelijk groot met twee masten. Op het dek lagen zitzakken en kussens om op te zitten. Zodra we aan boord zaten kwam er een bezorger langs met een enorme stapel pizza's voor ons om te delen. Terwijl we zaten te genieten van deze lunch voeren we met enigszins dreigende wolken maar wel droog de haven uit en naar het grote meer. Lake Taupo is echt enorm, na een uur varen op de motor hadden we nog maar 5% van het totale meer achter ons liggen. Onze bestemming waren de Maori rock carvings. Twee kunstenaars hadden rond 1970 het idee om een enorm kunstwerk te maken in de rotsen rondom het meer. Het mooie hier was dat hoe langer je keek hoe meer kunstwerken je ontdekte in de rotsen. Alles wat hier te zien was had een achterliggende betekenis.

IMG_6974IMG_6958

Na een korte stop bij deze rotsformatie hebben we de zeilen gehesen en voeren we voor de wind weer terug naar Taupo. Alhoewel ik zeilen best spannend vind was dit heel relaxed en heb ik het geen moment niet naar mijn zin gehad. We hebben 's avonds gegeten bij een van de vele gezellige restaurantjes aan het water en zijn daarna weer rustig naar ons hostel gewandeld.

Maandag was het alweer tijd om naar huis te gaan, maar voordat we gingen hadden we nog een leuke activiteit gepland staan. We gingen kayaken over de rivier naar de hot springs. Om 10 uur moesten we uitchecken en dus hadden we even tijd om rustig te ontbijten voordat we ons moesten melden bij de winkel. Vanuit daar werden we met een busje naar het begin van de rivier gebracht. We hadden een gids mee, en een Duits meisje die alleen op vakantie was sloot ook aan. Met z'n vieren gingen we heel relaxt met de stroom mee de rivier af. Onze gids had veel te vertellen en was heel gezellig. Na een uurtje op het water kwamen we aan bij de hot springs. Vanwege het vulkanische gebied wordt het water uit de grond verwarmd, en als het dan naar de oppervlakte komt en de rivier in komt is dat heel aangenaam. We hadden allemaal onze zwemkleren al aan en een handdoekje mee dus al snel lagen we allemaal te relaxen in het warme water. Na wat als veel te kort voelde was het alweer tijd om af te drogen en verder te varen. Het duurde niet lang voordat we bij het punt kwamen waar we moesten stoppen. Het is ook echt belangrijk om hier te stoppen, want na twee bochten zouden we met onze kleine bootjes Huka Falls af zijn gevaren.

IMG_7005IMG_7008IMG_7009

We konden na terugkomst gelukkig droge kleren aantrekken voordat we de lange reis weer terug naar huis hebben gemaakt. Nu we weer thuis zijn is het tijd om de was te doen, voor te bereiden voor de aankomende stageweek en de mooie ervaringen op te schrijven. Bedankt voor het mooie weekend Taupo, we hebben ontzetten van je genoten!

IMG_6995

1. J bos:
    12 maart 2019
    Bedankt voor je leuke verslag . Fijn dat jullie het goed ervaren en je stage kunnen invullen .
  2. Marja:
    12 maart 2019
    Lieve Lotte, je komt superlatieven tekort, bij zulke geweldige ervaringen. Wat fijn om dit allemaal mee te maken. Ook heel leuk om meteen al te weten dat je veel van deze lessen ook in Nederland wil gaan gebruiken. Prachtig.!!!!! Heb er weer heel erg van genoten.
  3. A.H. Vis:
    12 maart 2019
    Hallo lotte, alweer genoten van je belevenissen.Wat doe je ontzettend leuke dingen met de kinderen. Wat beschrijf je alles duidelijk, heerlijk om te lezen!We wensen je weer een gezellige en leerzame week toe daar in de verte, lieve groetjes van tonnie en alie
  4. Marie Vis:
    12 maart 2019
    Lotto wat een verhaalgeweldig we blijven zo wel op de hoogte geniet ervan gr Bennie en Marie
  5. Elly:
    12 maart 2019
    Wat weer een mooie verhalen Lotte, heerlijk om te lezen! Ook mooi dat je de ervaringen op school mee kunt nemen naar huis en wie weet ga je ze toepassen op jouw klassen! Veel plezier nog en kijk nu al uit naar een volgend verslag. Dikke smok, Gerald en Elly