Pannenkoeken bakken, Kupa Dupa & een relaxt weekendje thuis

7 april 2019 - Waikanae, Nieuw-Zeeland

Lieve lezers,

Nog twee weken stage... Nog maar iets meer dan een maand in Nieuw Zeeland. Het is aftellen geblazen. Gelukkig hebben we nog genoeg leuke dingen voor de boeg!

Tijdens onze stage hebben Lisanne en ik de kans gekregen om te mogen ontdekken hoe het onderwijssysteem er uit ziet in Nieuw Zeeland. Tenminste, binnen onze klassen dan. Het werd langzamerhand steeds duidelijker dat leraren hier vrij zijn om hun eigen ding te doen. Ze richten zelf hun klas in, maar ook de manier van lesgeven staat helemaal vrij. Daarom leek het ons wel heel interessant om ook een kijkje te kunnen nemen in de andere klassen van Kenakena. Op een woensdagochtend gingen wij daarom bij alle jaargroepen even langs om een kijkje te nemen. Eerst hebben we gekeken bij de New Entrants, groep 0 als het ware. Zij waren op dat moment bezig met een soort gym les. Ze waren opgedeeld in kleine groepjes en er waren allerlei kleine opdrachtjes om te doen. Bijvoorbeeld het vangen van een veertje in de lucht, op commando naar links, rechts, vooruit of achteruit springen, over bank lopen enzovoorts. Na een half uurtje hadden we dit wel gezien en gingen we door naar year 1/2. Hier zagen we dat de kinderen bezig waren met het lezen en schrijven van klanken. Dat leren kinderen hier dus al eerder dan in Nederland, hierdoor hebben ze een kleine voorsprong op Nederlandse kinderen, al kan ik wel een paar punten van kritiek bedenken op dit systeem. Nog voor morning tea hebben we bij een rekenles van year 5/6 gezeten. Dit werd met twee klassen samen gedaan. Het leek wel wat op de rekenlessen van mijn kinderen, maar met andere vragen. Ook deed de leerkracht die deze lessen gaf dit op een manier die mij deed denken aan de 'oude' manier van lesgeven. Heel leerkrachtgericht en ook wel heel streng. Er was zelfs een 'mess up circle', wanneer kinderen een fout hadden gemaakt in hun boek werd hun naam op het bord in de mess up circle gezet. Hier schrok ik wel van, want in Nederland, en trouwens ook in mijn klas op dit moment, wordt geleerd dat fouten maken helemaal niet erg is. Zo blijkt maar weer dat iedere leerkracht helemaal vrij is om zijn eigen ding te doen. Na morning tea hadden we nog even tijd om bij een year 7/8 te kijken. Zij gingen op dat moment net sporten op het veld voor school, dus dat was jammer genoeg niet heel interessant voor mij. Dit zie ik immers ook met mijn eigen klassen. Lisanne moest hierna terug om in haar eigen klas les te geven, en ik had ook plannen voor de middag met mijn groep.

Tijdens mijn stage worden de kinderen namelijk steeds nieuwsgieriger naar Nederland. Dat komt doordat ik af en toe een lesje over de Nederlandse taal, en het land zelf geef. Daarom leek het mij leuk om met de kinderen een typisch Nederlands gerecht te maken. En wat is er nou Nederlandser dan pannenkoeken? Nog voor de lunch was ik even naar de supermarkt gelopen om alles wat de kinderen nodig zouden hebben te halen. Ik had het recept alvast voor ze uitgeschreven. Met een klein clubje kinderen bakten we telkens een portie pannenkoeken. Ze vonden het super leuk om te doen en aan het einde van de middag waren er genoeg pannenkoeken voor de hele klas, zodat iedereen er eentje kon proeven. Het viel bij iedereen erg in de smaak, ook bij de leerkrachten die op eens 'toevallig' even langs de keuken kwamen lopen.

IMG_7168

IMG_7160

Dat weekend zijn we op vrijdag thuis gebleven. Wel hebben we nog een wandeling gemaakt. We waren van plan om over het strand richting Paraparaumu te lopen, maar helaas zat er een rivier in de weg. Daardoor werd het helaas geen strandwandeling maar een wandeling door de woonwijken van Waikanae, met een stukje natuurgebied ertussenin. Niet helemaal wat we van plan waren, maar okee...

Zaterdag begon het Kupa Dupa festival in Wellington, volgens mij was het een festival voor gelijkheid, al weet ik dat niet helemaal zeker. Een hele straat in Wellinton werd gebruikt voor artiesten om op te treden. Er waren wat podiums, maar artiesten traden ook op in verschillende restaurants. Behalve al de muziek stonden er ook foodtrucks met alle soorten eten die je kon bedenken. Bij een van de podia was een stand waar je je kon laten schminken, we hadden al meerdere mensen zien lopen en vroegen ons al af waar ze dat vandaan hadden gehaald. Dit konden we ons niet voorbij laten gaan.

IMG_7174

Uiteindelijk hebben we de hele middag en avond daar doorgebracht, en zijn we pas terug gegaan naar huis omdat we anders bang waren dat we een boete zouden vinden onder de ruitenwisser van de auto.

Het hele weekend was het al heerlijk weer, maar zondag was het echt warm. Een perfecte dag om naar het strand te gaan! Dus met onze handdoek onder de arm zijn we naar het strand gelopen. Het water was helemaal niet koud, dus hebben we ook lekker kunnen zwemmen. Het was heerlijk om gewoon even te genieten van het weer en een dagje rustig aan te doen.

Afgelopen stageweek is er niet veel bijzonders gebeurd. Ik heb veel tijd doorgebracht met het groepje kinderen waarmee ik de muurschildering aan het maken ben. Hopelijk is hij snel genoeg af zodat ik het eindresultaat nog kan zien voordat we weer terug vliegen naar Nederland. Gelukkig zijn we al een heel eind op weg en is het een kwestie van de puntjes op de i zetten.

IMG_7146IMG_7224

IMG_7225

Op donderdag hebben we een groot deel van onze vakantie gepland voor wanneer we naar het Zuidereiland gaan. Het wordt een roadtrip van ruim twee weken. We rijden via de oostkust naar beneden, en dan via de westkust weer omhoog. We hebben allerlei spannende dingen gepland staan, maar daar ga ik nu natuurlijk nog niets over zeggen. Ik kan wel zeggen dat ik er heel erg naar uit kijk, en hoop op droog weer.

Op zaterdagavond werden we onverwachts gevraagd om met de buren uit eten te gaan. De buurman is de kok bij de bootclub van Waikanae, en de rest van het gezin gaat regelmatig in het weekend naar het restaurant als hij moet werken. Nu werden wij gevraagd om mee te gaan. Super lief! We hebben heerlijk gegeten, en toen we probeerden om in ieder geval ons deel te betalen, wilden ze daar niets van horen. We voelen ons bijna schuldig hoeveel ze van ons doen. We zullen in ieder geval een leuk cadeau bedenken voor wanneer we weg gaan.

Dit weekend is voor ons de klok een uur achteruit gegaan. In Nederland is de zomertijd ook al begonnen. Dat betekent dat er nu 10 uur tijdsverschil is in plaats van de 12 die we gewend waren. Het rekenen daarmee is nog even lastig, maar dat went ook wel weer.

1. Robert:
    7 april 2019
    Gaaf hoor allemaal! Wat een mooi avontuur.
  2. Alice:
    7 april 2019
    Wat een mooi avontuur zeg!! Jullie genieten, leuk om te lezen!!
  3. Betty:
    7 april 2019
    Weer erg leuk om te lezen Lotte. Ongelooflijk dat t al weer zo snel gaat! Geniet nog even!
  4. A.H. Vis:
    7 april 2019
    Dank weer voor je verhaal!Wat een leuke schilderijen hebben jullie gemaakt,kunstwerken.Alvast sterkte met t afscheid nemen van alle kinderen en lieve mensen om je heen,lieve groetjes van ons😊
  5. J bos:
    7 april 2019
    Dit is weer een mooi reisverslag . Ongelooflijk hoe snel de tijd voor jullie gegaan is .
    Geniet nog van de tijd en avonturen die jullie nog meemaken .
  6. Elly:
    8 april 2019
    Sjonge wat vliegt de tijd! Wat heb je al een leuke dingen gedaan en wat ga je ook nog mooie avonturen tegemoet. Heerlijk om te lezen hoe je het naar de zin hebt.
    Kijk nu alweer uit naar een volgend verslag. Dikke kus van Gerald en Elly